Innis and Gunn - Rum Cask Finish

Innis and Gunn's glada öl, efterlagrad på ekfat som jag tidigare har hyllat så högt har fått en broder. Familjen har fått tillökning och denna har en Rum Cask Finish vilket innebär att ölen har lagrats på romfat innan den avslutningsvis buteljeras upp i glasflaskorna och hamnar på vårt Systembolag. Den har en söt, ljuv  eftersmak som bör testas. Nästa gång ni befinner er i törstsläckarens boning så ta med dig en Innis and Gunn och var noga med att dricka den före alla de andra standardölen du köpte. Anledningen är att du ska känna eftersmaken på ett rättvist sätt och inse att de 21 SEK (21 SEK för Rum Cask Finish, 19:90 SEK för den tidigare Oak Aged) är en vettig investering för denna smakupplevelse. Jag har dock inte riktigt bestämt mig vilken av typerna som ligger mig varmast om hjärtat. Hur som helst så rekommenderar jag att ta ölen välkyld och med något tilltugg. 


Cask finish är ett fenomen som man börjar se mer och mer utav och jag gillar det skarpt. Öl har inte monopol på cask finish utan vill du ha en trevlig whiskey som är efterlagrad på bourbonfat eller möjligtvis ett sherryfat så föreslår jag att ni inhandlar en Glenmorangie Original (bourbon cask) eller/och en Glenmorangie Lasanta (Oloroso sherry cask)

Mycket nöje!

-Jens

p.s nytt besökrekord på bloggen på nyårsafton - 134 unika besökare! Va fan hände där...? d.s


Kommentarer
Postat av: Alex

testade Rum Cask varianten förra helgen och jag måste säga att den va gräslig. Söt så att tungan skrynklar ihop sig..blää. Vill du testa en go öl så skynda dej ner till systemet i Nordstan och köp en Yeti Imperial Stout.. den är det bra kräm i vill jag lova! =)

2011-01-05 @ 15:59:06
Postat av: Jens

du kan inte förkasta den med ett bläää, den måste få en chans till.



Jag ska ta och testa Yeti-ölen nästa gång jag är på systemet

2011-01-06 @ 15:54:19
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: Tusse

Håller med Alex om att den är väldigt speciell. Men den är en njutning! Själv hoppas jag att den extralagrade varianten (99 dagar) som såldes i kartong för ett par år sen kommer tillbaka i sortimentet. Den smakade som vikingamuseet i York luktade! Fast på ett ändå angenämt sätt. Och Dov har ju än så länge behållit mig, än fast jag kom till vår tredje dejt med den efterföljande museeiandedräkten.. =)

2011-01-07 @ 10:21:17
Postat av: Jens

Så då kan det inte vara en så tokig öl om han behöll dig eller hur!?

2011-01-07 @ 16:05:54
URL: http://outshinethis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0