Att generera pengar när man sover...

Gick på en lunchföreläsning idag som hölls av Boston Consulting Group. Intressant tema då de behandlade ämnet efterkrisen av den finansiella kollapsen. Spännande tänkte jag, tror det verkligen att det redan är över? Nja, så var det ju inte riktigt. De drog paralleller till den stora depressionen som krashade wallstreet under slutet av 20-talet och tre år in på 30-talet då den dök, steg och sjönk i omgångar. Farbro BCG pekade ut hur en plötslig uppgång under 30-talet fick folket att tro på en ljusare framtid men detta sköts då i sank något som mycket väl skulle kunna hända idag igen. Fast då pekade han på en uppgång som varade i 6 månader medan vi idag kan ändå glädja oss åt att OMX indexet har haft en stigande uppgång i två år nu, sen början av januari. Sen ska man så klart ha i åtanke att det är en betydligt internationell marknad i och med globaliseringen så Sverige kan säkerligen skjutas ner av andra länders finansiella blodbad (Grekland, Spanien, Irland...)

Men nu ska vi vara optimister! Det måste vi vara. Det måste jag vara som har investerat glatt i en ny trevlig hedgefond. Hade en sedan innan och den införskaffade jag innan finanskrisen och den klarade den stora dippen alldeles utmärkt då dess investeringsgrad bygger på trender i aktiehandeln. Så när krisen kom placerades allt i räntebärande istället och på sätt dök inte värdet på fonden som heter Eturn Aktietrend. Den andra hedgefonden (Scientia) införskaffade jag bara för någon vecka sedan och den bygger på hur insiderhandeln ser ut på börsen. Gillar tanken med det och dock är väl risken lite högre här då den är relativt nyintroducerad i handeln men hittills så har den gjort ett väldigt bra jobb och det hoppas jag att den fortsätter med.

Konsten med att skaffa sig en finansiell trygghet lär ju bygga på att man genererar pengar även när man sover...? Man kan förlita sig helt och hållet på en lön, kanske inte i Sverige i alla fall?


-Jens

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ååh, hedgefonder.... har jag inte hört sen vårt arbete för 2 år sen?! Vad hände med det egentligen? Haha...!

2010-11-13 @ 23:17:52
Postat av: Jens

Hehe, beror på vem du är och vad du menar. Är det idén om investment bolaget som var i planeringsstadiet du syftar på kanske? ;-)

2010-11-14 @ 09:45:06
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: Lotta-Potta

Haha, inte alls meningen att vara anonym, måste varit datorn som ogillat mig....

Några idéer om ett investmentbolag tror jag inte vi hade, tror vi satsade på att nöja oss med att bli experter på hedge funds (hur det nu gick med det som sagt).... :P

2010-11-17 @ 22:09:14
Postat av: Jens

ah, ja just ja...väldigt intressant föreläsning som hölls där haha

2010-11-17 @ 22:18:42
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: Lotta-Potta

Haha, ja jo just precis..... :P

2010-11-19 @ 18:38:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0