Valet 2010 - Sandlådementalitet vs. Vision

Blir förvånad över hur valpropagandan ser ut nu när det bara är några få dagar kvar till 19 september och valdag i Sverige. Jag vet att jag är väldigt blå i mycket när det kommer till kärnfrågorna men jag lyssnar gärna vad de röd/gröna har att säga också.  Men hur ska jag kunna göra en bedömning av oppositionens politik när de knappt lyfter fram den? Är det bara jag som tycker att de har en väldigt gnällig inställning som innebär att det mer eller mindre bara skjuter sig själva i foten. För jag vill i alla fall ta avstånd från de som bara pekar på negativa saker (och visst verkar de röd/gröna inte nöjda med något som alliansen gjort - är allt fel som har gjorts?)

Medan de blå talar om vad de tror på samt lägger fram hypoteser över hur man ska gå till väga för att nå de eftertraktade målen så haltar oppositionen tätt bakom med ärtrör i försök att skjuta hål på argumenten. Dock glömmer de att berätta hur de tycker att man ska göra.

Sedan har vi det där med LO:s affischer som klart och tydligt visar upp att de minsann är tjuriga småbarn som besitter ren och klar sandlådementalitet. Smutskastning är sjukt löjligt och vinner inget stöd, inte hos mig i alla fall, utan snarare ger motsatt effekt.

Andra saker som får mig att tro på de blå är att de jobbar mångt och mycket tillsammans. Visst har de olika åsikter från och till men man når en lösning på dessa meningsskiljaktigheter, något som har visat sig vara svårt hos de röd/gröna. Mycket konflikter som bara ligger och gror och oenigheterna växer.

Har funderingarna om inte miljöpartiet skulle få ut mer av att hänga med alliansen istället för att bli ständigt överkörda av sossarna. De gröna bjuder upp till dans och sossarna säger, njaa, kanske nästa dans, fråga mig då istället. På detta sätt blir de gröna marionetter, de rödas skugga, i hopp om att få sina hjärtefrågor hörsammade när de röda har uppfyllt sina begär först. Tänk vad intressant det hade varit om det fanns ett grönt alliansparti. Varför finns inte det? Jag tror helt hundra på att många miljöpartister skulle vilja tillhöra ett blåare alternativ.

-Jens


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0