Whiskey in the jar - Ireland, here I come!

Igår bokades en flygbiljett till Dublin! Jag har aldrig varit där förut och har grymt höga förväntningar på ett land med fantastisk natur, skön irländsk accent och bäckar med porlande whiskey. Jag åker lördagen den 23 maj och blir borta i sex dagar. Nice!


Bror min bor i en liten håla kallad Athlone (om jag nu har uppfattat namnet rätt) där han jobbar med volontärarbete (hjälper de hemlösa) och nu ska jag dit och hälsa på (min bror inte de hemlösa). Inte för jag vet vad vi ska hitta på där borta men det är upp till min bror att planera. Han nämnde dock något om att besöka världens äldsta pub samt ett whiskey destilleri. Grymt!


Så därför tänkte jag i detta inlägg droppa lite kunskap om en irländsk whiskey (det skrivs whiskey på Irländska och whisky i alla andra produktionsländer) nämligen Tullamore Dew. Denna whiskey är till för dem som gillar kryddiga och bestämda whiskeys med inslag av vanilj och bränt trä.


Jag fick lära mig nyligen att namnet inte betyder "Tullamores Dagg" som många tror utan DEW är initialerna på dryckens upphovsman Daniel E. Williams. Sedan fick jag även lära mig att skålnings ordet "toast" kommer från 1500-talet då man tydligen brukade smaksätta whiskeyn genom att doppa rostat bröd i den. Tänk vad man lära sig viktiga saker ibland?!?


-Jens


Kommentarer
Postat av: Jens

Bara nu inte unga fröken rosa har köpt upp all whiskey under sin trip där borta...

2009-05-17 @ 22:33:33
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: Johanna

Kära rara då, vilken härmapa! Själv har man ju liksom redan hunnit dit och hem och även lekt lite med bror din. Men en läxa du kan få träna på till avfärden är denna: "Arah shur that's grand!" Viktig fras i det där landet...



För övrigt så har fröken rosa inte inhandlat någon whiskey, något sådant hade hon inte råd med efter sin shopping spree...

2009-05-18 @ 23:02:45
URL: http://lifeofjojo.blogg.se/
Postat av: emil

arah shur???

2009-05-23 @ 00:38:50
URL: http://iminireland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0