Lacoste's Historia


Tänkte dra en härlig anekdot om klädesmärket Lacoste som jag läste om för några dagar sedan.


René Lacoste, elittennisspelaren samt grundare av klädmärket Lacoste, befann sig på en "Davis Cup" - match mellan Frankrike och Australien i Boston år 1925. Under en promenad genom stan hade René fått syn på en väska tillverkade i krokodilskinn som föll honom i smaken. Ett vad uppstod mellan René och den dåvarande kapten, Pierre Gillou, av det franska Davids Cup laget att om René vann en viktig match för laget så skulle han köpa väskan åt honom. Tyvärr blev det förlust och en amerikansk journalist som lyckats hört talas om vadet skrev följande rad: "Den unge Lacoste vann inte skinnväskan, men kämpade i alla fall som en riktig krokodil".

      
Smeknamnet "the Alligator" fastnade och René lät då sin vän Robert George rita upp en krokodil som sedan broderades fast på sin blazer som han bar på tennisbanan. Tyvärr var René Lacoste tvungen att lägga ner sin tenniskarriär under tidigt 1930-tal på grund av skador och fick då rådet av en vän att starta ett klädföretag med hans redan välkända krokodillogga. 1933 grundade René Lacoste tillsammans med affärsmannen André Gillier företaget Le Societe Chemise Lacoste. Under 50-talet växte företaget kraftigt då de började lansera kläder i andra färger än den klassiska tennisfärgen vit, detta blev en succé.


Visst är det intressant med lite historia ibland?


-Jens


Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag ska också skriva ned en liten historia i min blogg, tänkte kalla den "sagan om cityporr" haha!

2009-03-22 @ 19:29:17
URL: http://lifeofjojo.blogg.se/
Postat av: Jens

Kommer jag garanterat att läsa!!

2009-03-22 @ 23:26:45
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: Marcus

Det händer inte alltför mycket i denna blogg tycker jag.

Trodde du och jag var bloggmaffian med tanke på bristen på arbete vi har. Du har visserligen deltid på glasbanken men att blogga och kommentera andras var ju vår grej.

2009-03-23 @ 10:27:02
URL: http://marcussoderholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0