Grillvinet för den ljumma sommarkvällen!

Vilket vin ska du ha till grillningen nu i veckan? Jag tror nämligen att just DU ut och grilla inom en snar framtid, i alla fall om man ska tro metrologerna – rejäl sommarvärme i Sverige, hela veckan.

 

Innan jag drog iväg till Norge för att jobba så hann jag med att närvara på ytterligare en vinprovning. Denna gång var det lite röda viner samt några roséviner som skulle testas. Det var en röd skapelse som många i vinprovningssällskapet, inklusive mig själv, tyckte skulle passa väldigt bra till grillat. SAAM Mountain Shiraz (96489) heter din nästa flaska som kommer stå uppkorkad bredvid grillen, direkt från Sydafrika för den låga summan av 69 riksdaler. Relativt fyllig i smaken och hög fruktsyranivå, just like the way I want it.

 

För er som tycker att sommar är ekvivalent med ett gott rosévin så tipsar jag om 35 South Rosé (95046). Jag brukar normalt ha lite svårt för rosé men just denna tilltalade då den är riklig med fruktsyra och inte så söt. Vinet från Chile är för övrigt ekologiskt odlat.

 

När jag ändå är i farten så kan vi väl ta ett vintips för de fattiga studenter som kanske värderar kvantitet lite mer än kvalité. Nu ska ni inte tro att det smakar likt ert egna producerade vin som ni gjorde när ni var 16 år. Lådvinet Umbala (2072) (rött vin, 3 liter, även den från Sydafrika) kostar 128 kronor och smakar helt okey för den relativt låga utgiften, det vill säga att ni kan lägga ner er egna vinproduktion, det lönar sig inte om ni ska mäta er mot Umbala. Dock brister Umbala i sin fyllighet då jag föredrar fylliga viner. Lådvinspriser brukar vanligtvis ligga från 169 kronor och uppåt (för acceptabel smaknivå så är över tvåhundra- kronors-klassen oftast att föredra, enligt mig själv då).

 

Hoppas ni får en riktigt skön grillning där hemma i Sverige!

 

-Jens


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0