Grönt vin - Bonterra, en personlig favorit!

Först hade jag tänkt skriva lite om den senaste vinprovningen jag var på igår som denna gång hade fokus på viner från Östeuropa. Produktionsländer som vi inte är så vana att se i hyllorna på Systembolaget men som sakta men säkert börjar ta mer och mer mark på marknaden. Förmodligen är dessa viner något att vänta sig bli allt vanligare i framtiden. Det vinet jag gillade denna gång var ett vin gjort på "Merlot"-druvan som är något mjukare än "Cabernet Sauvignon"-druvan men annars samma karaktär. Dock kostade det här vinet (Movia Merlot 2002 nr.75329) 279 kronor för en helflaska vilket jag inte tror att många av er i min läsarkrets kommer att köpa så jag tar och tipsar om ett annat vin istället. Den är en av mina personliga favoriter och fungerar väldigt bra med mörk, mörk choklad (nu har jag i alla fall fångat "unga fröken rosas" uppmärksamhet).


Bonterra Zinfadel (nr.22620) är ett grönt vin från Kalifornien med mycket fruktigt inslag av björnbär, peppar samt kryddig smak av peppar och kaffekaramell. Nu undrar ni kanske vad jag menar med grönt vin? Rött och vitt känner alla till men grönt? Det har inte med färgen på vinet denna gång utan det berör hur råvarorna är odlade. Grönt vin betyder alltså att vinet är ekologiskt odlat. Finns inte bara på Zinfadel utan även Cabernet Sauvignon. Föredrar man vitt vin så finns även två stycken Bonterra där att välja mellan, en Chardonnay och en Viognier. Inte det billigaste vinet du hittar på Systembolaget, 139 kronor för de röda och 129 kronor för de vita, men värt varje krona om du känner att du vill lyxa till det på fredags kvällen eller ge bort en fin present till vännen.


-Jens


Kommentarer
Postat av: Johanna

"Unga fröken rosa" var nära att köpa detta vinet idag men till slut blev det ett annat som jag tror du också har tipsat om. kommer inte ihåg vad det hette men det är vitt och i en flaska som har en etikett... ;-)

2009-04-24 @ 22:32:30
URL: http://lifeofjojo.blogg.se/
Postat av: Anonym

Leth!!!

2009-04-24 @ 22:33:12
Postat av: Jens

ha ha ha, det är bra Johanna, en flaska vitt med etikett, det låter som något jag har rekomenderat ;-)

2009-04-26 @ 21:58:12
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ja men jag kom ju på någon minut senare att det hette Leth... Hoppas du hade en busig helg!

2009-04-27 @ 22:48:36
URL: http://lifeofjojo.blogg.se/
Postat av: Jens

Blev du nöjd med vinet eller var mitt tips helt åt he*vete? Jag fick i alla fall känslan av att det skulle vara ett vin som du gillade.

2009-04-28 @ 00:42:45
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det var jättebra! Nöjd och glad blev jag

2009-04-29 @ 22:14:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0