Ostar från Saluhallen på Östermalm

Ett väldigt trevligt nöje som fungerar vinter som sommar är att inhandla några olika sorters ostar och sedan avnjuta dess på kex och med ett gott vin. Upptäckte med hjälp av en kollega att det går att få tag på riktigt god ost med fantastisk service på köpet. Ta och vandra bort till saluhallen vid normalmstorg och snacka ost med de riktigt trevliga herrarna i disken. De låter dig få provsmaka alla möjliga konstiga ostar tills du finner dina topp fem, sju, tio eller hur många ostar du nu är ute efter.

Med en arbetskollega med ett förflutet som egenföretagare med ostbutik kunde hon ge mig förslag på fem stycken riktigt goda ostar med väldigt olika karraktärer. Så för de som önskar att utmana smaklökarna eller bara få ytterligare en ursäkt att dricka vin så föreslås följande fem ostar:
  
Morbier
Comté (16 månaders)
Gruyère (17 månader)
Manchego
Roquefort
    
Bad om ost för två personer men fick hur mycket som helst och kalaset kostade enbart 160 kronor. Ett väldigt enkelt, gott och trevligt sätt att fördriva tid.

-Jens

Kommentarer
Postat av: Kristian

Kan det vara så att herrn menar Gruyère (http://en.wikipedia.org/wiki/Gruy%C3%A8re_%28cheese%29) snarare än "Gruytere"? Ursäkta min petighet, men det räcker med att ha bott i Genève ett litet tag för att det ska klia i fingrarna när traktens ostar inte redogörs för på tillbörligt sätt. Att den smakar gott är däremot helt rätt uppfattat. [Allt gott Jens!]

2012-07-05 @ 22:11:07
Postat av: Jens

Du har så klart fullkomligt rätt min gode vän. Ett otäckt slarvfel letade sig in i texten som det så ofta gör när man är lite för snabb med fingrarna.

Så jag uppskattar din petighet - det gör mig noggrannare och mer fulländad som amatörskribent.



Så vilken är din favorit? Jag gillade Comté väldigt mycket.

2012-07-06 @ 21:15:27
URL: http://outshinethis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0