Härskartekniker från ett historiskt perspektiv

Jag kan lätt glömma bort tiden när jag får möjligheten att läsa artiklar och böcker som behandlar vad man skulle kunna kalla härskartekniker. Tips, tricks, tankar och idéer om hur man kan vinna över folk eller gå runt hinder som står ivägen för ens mål på snillrika sätt. Jag tycker att det är fruktansvärt fashinerande att lyssna till hur forntida krigsherrar använde sin list för att ta över ett nytt landområde eller hur lurendrejare säljer Eiffeltornet eller Golden Gate-bron till naiva kapitalister, gärna fler än en gång.

Dock så är det oftast de historiska berättelserna som jag tycker är förtrollande. Jag strävar alltså inte efter att lära mig fula knep och knå för att kunna lura folk. Det handlar mer om att det finns ett intresse att lära sig mer om hur människor fungerar och reagerar i vissa situationer samt själv kunna avläsa om en filur försöker manövrera mig. 

En av mina favoritböcker inom ämnet som jag har presenterat tidigare i detta forum heter 48 Laws of Power skriven av Robert Greene. Jag fann via Business Insider alla dessa 48 lagar och kände att det är inget fel med upprepning. Utöver dessa 48 härskarteorier så nämnde Business Insider 15 andra tankar kring ämnet hämtat från Jeffrey Pfeffer (professor vid Standford) bok Power: Why Some People Have It — And Others Don't.

Läs och begrunda, sjukt intressant enligt min mening. 

-Jens 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0