Slipsens Historia

Den 24 december förra året så slet jag upp presentpappret till ett hårt, fyrkantigt paket (som paket skulle vara när man var liten) och blev lite ställd av vad jag såg. Jag hade fått en bok kallad Slipsboken (skriven av Marcus Gners & Per Sjölund) med en tillhörande röd slips med vita prickar på. Först blev jag lite besviken då jag tänkte att de borde veta bättre, att jag är en herre med viss modemedvetenhet som önskar kvalité och inte någon tygbit utskuren på ett löpande band utan någon som helst finess och kärlek till skapandet. En sekunds stillbild senare förstod jag att det bara var en ploj-present och inte någon gåva med tanke att försköna min garderob.

Nu har jag tagit mig igenom boken och jag måste säga att jag är faktiskt imponerad. Boken var helt okey skriven, då och då med arrogant självkärlek och förakt till folk som inte knyter upp slipsknuten efter en arbetsdag eller de som använder tramsiga slipsar med stora fiskmotiv.

Boken ger en god redogörelse för slipsen historia från 1700-tal till nutid. Massor av härliga anekdoter levereras och du kan få reda på intressanta saker så som vad för samröre Hugo Boss hade med Hitler Jugend, hur du kan skilja på om slipsen ränder är amerikanska eller brittiska eller du kanske är mer road av att höra att det finns en slipsknut som delar namn (Prins Albert) med en klassisk piercing av det manliga könsorganet.

Så har du en eftermiddag ledig och vill döda lite tid (går fort att läsa - är en lite pocket) så rekommenderar jag en historisk vandring i slipsens värld.

                    
                                        Slipsknuten Prins Albert

-Jens


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0