Lyxöl för den ovetande

Ibland blir man blåst så det skriker om det. Det fina i kråksången är att man lär sig något utav det.

Juldagen skulle firas i födelsestaden Falun med lite gamla vänner. Så där står jag vid baren till Pitcher's, en skön pub med ett enormt utbud av ölsorter och en hel vägg med rökiga whiskeys. Så när man väl har ett sådant sortiment så tyckte jag att man borde ju inte fega och dricka det som man alltid dricker. Så jag står där och håller monolog inför mina vänner om spontanitet och äventyrslystnad. Jag lutar mig fram när bartendern anländer och frågar vad det är för konstig öl med ett hästansikte på etiketten och pekar på en relativt stor mörk flaska som ligger på kylning. "En stout" säger herrn kort och gott och väntar på mitt nästa drag.
Jag tar den, sa jag högfärdigt och log mot mina vänner.

Bartendern svepte snabbt runt och fångade upp flaskan i kylskåpet, slog av kapsylen och placerade flaskan och ett tomt glas på bardisken. "Det blir 279 kronor tack" Huh!?! "279 kronor tack..." Jaha, jaja, okey här...

Sen lomade jag bort till mitt bås lätt snopen med en Southern Tier Imperial Oat och med ett kvitto som intygade att jag hade inhandlat 1x starköl för 279:- Satt och sippade på den försiktigt i två timmar, inte för att det var dyra droppar utan för att den var sjukt mättande och smakade som att man slängde in en näve kakao i munnen...fast en erfarenhet rikare.


-Jens

p.s För er som vill se vad jag jobbar med under vardagarna så kan ni följa mig på någon av följande bloggar:

http://blogs.scania.com/student/author/jensarleroth/ 

http://www.traineebloggen.se/

http://www.futurestars.se/traineelivet-pa-scania/

d.s


Kommentarer
Postat av: Anonym

Nästa gång får du beställa Samuel Adams Utopia eller Brewdogs Ghost deer. Jag menar nu när jag förmodar att du fått upp smaken för väl prissatt öl.

2012-01-03 @ 07:51:34
Postat av: Jens

Jag antar att det får blir min väg från och med nu. Jag kan ju inte lika gärna gå tillbaka till blaskig öl nu. Ska kolla upp dina förslag, tack för tipset

2012-01-05 @ 21:59:21
URL: http://outshinethis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0