Afrikansk Rap - Värt!

Ytterligare dags för ett musiktips och denna gång i en helt annan genre än de jag brukar vanligtvis tipsa om. Den här snubben hörde jag för några år sedan (tack till min musikintresserade bror som fann honom) och jag lyssnade frenetiskt om och om igen på hans album. Afrikansk rap hör ju inte till de vardagliga tingen och rytmerna var ju inget annat än fräcka! Ganska roligt hur han klankar ner på de amerikanska kollegorna i sin äldre låt What's Hardcore? Från det tidigare albumet "The Dusty Foot Philosopher". Läs själv:

"if I rhyme about home and got descriptive,
I'd make Fifty Cent look like Limp Biskit...
..get ready, he got a good grip on the machete,
make rappers say they do it for love like R-Kelly...

...to that earlier part when I was kinda like"
we begin our day by the way of the gun,
rocket propelled grenades blow you away if you front,
we got no police ambulances or fire fighters,
we start riots by burning car tires,
they looting, and everybody starting shooting..."


Hur som helst så har ju K'naan ett nytt album ute nu som är dunder! Är lite mer västerländsk i sitt sätt i detta albumet men det finns en hel del afrikanska rytmer och några rader på något klick-klock-afrikanska vilket är ganska coolt faktiskt. Det nya albumet heter "Troubadour" och är klart värt att lyssna på.

Göteborgsfakta om K'naan: I mars 2006 agerade han förband till Damien Marley på restaurang Trägår'n i Göteborg. Efter konserten blev han och hans manager misshandlade av vakterna, och sedan själva gripna av polis. K'naan har kallat det "det mest rasistiska ögonblicket i mitt liv", och han skrev också låten "Kicked Pushed" om sin upplevelse.





-Jens


Kommentarer
Postat av: Marcus

Wavin' Flag är för övrigt något av officiella låten för fotbolls-VM. Riktigt bra, omöjligt att inte bli glad av den. Det här gillas skarpt.

2010-05-28 @ 14:54:37
Postat av: Jens

Helt sant, men jag tog inte den officiella VM-låts video då jag tycker att den här är mycket grymare när massor av kids kickar boll.



Skoj att se att det är fler som gillar K'naan :-D

2010-05-28 @ 17:19:58
URL: http://outshinethis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0