Vid Sofienbergsparken levde han lyckligt hela sommaren…

Nu har jag snart varit i Oslo i fyra veckor och den här staden är det liv i, på flera olika sätt. Värt att nämnas är att Oslo har varit ett byggprojekt i årtal och kommer så förbli i decennier. Normännen är väldigt duktiga på att dra igång massor av byggprojekt i Oslo men det avslutas ju aldrig? Detta leder till långa bilköer och orienteringsförmåga lika med noll om man är ny i stan.

             
Alldeles utanför bostaden   Foto taget från sovrumsfönstret

 Positivt är att staden är levande! Jag bor centralt (femton minuters promenad till Karl Johan) och jag älskar det. Vi hade otrolig tur med boendet när vi tog oss hit för i princip alla har sagt att man knappast kan bo bättre i Oslo, nämligen i området Grünerlökka, Olaf Ryes Plass alldeles vid Sofienbergsparken. 

 

Sofienbergsparken är Oslos lilla festivalpark med mycket folk och spelningar lite då och då. Där har jag spenderat mycket tid nu under de soliga dagarna med mina följeslagare och till likaledes arbetskollegor Martin, en förtappad och vilsen själ från det emotionellt hårda och beryktade lantishålan Finnspång (går under namnet Fimpen) och Matheus a.k.a Jucken, direktimporterad från metropolen Valbo (som ska ha ett köpcenter lika stort som Fimpen). Nu blev det ett sidospår men nu vet nu vad det är för hårda killar jag umgås med här. Alltså, parken är överfylld av engångsgrillar och folk som absorberar så mycket solljus som möjligt. 

 

Själva lägenheten som jag bor i ligger ett stenkast bort från parken och har samma portingång som en nattklubb. Vet inte om det är tragiskt eller grymt att glida fram till vakterna och bara gå igenom och när man blir stoppad så säger man bara ”det är lugnt, jag bor här”. Döm själv, jag tycker det känns grymt! Vi bor på andra våningen och utanför våra fönster som vetter ut mot gatan så kan jag räkna till fem uteserveringar som serverar kall öl till utmattat sommarfolk. Själva lägenheten är riktigt fräsch med högt i tak och nyligen ommålat. Tar och lägger upp lite bilder så får de tala för mig istället.

 Andra våningen med de fyra öppna fönstrena, där bor vi

-Jens


Kommentarer
Postat av: emil

MmmmMUMMA!!

2009-07-04 @ 18:05:06
URL: http://iminireland.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Glidare gånger tusen?? haha men det verkar ju GRYMT ju!! lär väl bli att dra ihop ett gäng när grabbarna kommer hem igen och ta en tur till Oslo :)



kram

2009-07-05 @ 13:36:08
Postat av: Jens

Mmmmm, det här är verkligen mumma!



Klart du ska göra det Mimmi! Oslo har allt en glad människa kan möjligtvis önska sig...så titta in på en kopp kaffe vettja! :-)

kram

2009-07-05 @ 21:24:46
URL: http://outshinethis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0