Jag är en av dem som har sett Cat Stevens live!

Var uppe i Stockholm förra helgen och satt med en guldbiljett i fickan. Det var 20-30 år sedan som en herre la sin strålande karriär på hyllan men nu har det börjat klia i hans fingrar igen och Cat Stevens står åter igen på scenen. Dock under namnet Yusuf Islam men vad gör väl det?

I lördags så uppträdde han på svensk mark och jag var där med familjen och det är helt otroligt hur han har rösten helt intakt. Det är precis så Cat Stevens låter och nu många år senare har den fortfarande sin klang och sitt karaktäristiska drag.

Skulle vara roligt att ha en konversation med herren då det bara lyser ödmjukhet om honom och humor finns det. Skojfriskt när han plötsligt börjar sjunga "kom lilla flicka dansa med mig" samt så gillade jag hur han ursäktande blir tvingad att stänga av sin mobil efter två spelade låtar då han har glömt den på och lägger till "oops, my wife is going to kill me for this" innan mobilen åker ner i kavajfickan. Sen gillar jag hur han får in lite ironiska kommentarer mot den förre amerikanska presidenten Bush.

Strålande stämning på konserten och klimax nås vid wild world men publiken är alltid nära till glädjetjut när låtar som "morning has broken", "the first cut is the deepest", "moonshadow" och "peace train" strömmar fram och ut genom lokalen.

Kort och gott - en helt förbannat bra konsert med en av vår tids största musiker.

-Jens

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0