IWC, så snyggt, så förbannat snyggt!

Varför ska man sitta på så dyra drömmar? Tänk om jag kunde drömma om att köpa en plastklocka och sen bara gå ner på stan och förverkliga den utan att tömma ut och in på fickorna. Tänk om man var nöjd där...! Fast det är klart, man måste ha drömmar så att man har något att se fram emot samt ständigt försöker att utvecklas för att nå dessa. Men ändå, the down side är att jag förälskar mig i de glada klockorna Breitling Navitimer, Tag Heuer Monaco (Carrera för den delen med) och nu IWC's glimmande sortiment.

IWC Vintage Collection stilfulla rena design retar mitt öga i den allra högsta grad att jag börjar dreggla ohejdad likt Pavlos hundar gjorde när Skalmans Mat&Sov-klocka klämtade.


Eller vad sägs om IWC Grande Complication i svart läderband med en tung boett i rose-guld. Hade kejsaren bara haft denna på handleden så hade fan inte någon märkt att han hade blivit blåst av skräddarna och kanske hade nakenpromenader i staden istället blivit mode och ansett som chic?

Detta går endast att spekulera i men någon större ansträngning krävs inte för att lägga fram en hypotes (utan risk att den ska förkastas) om att IWC levererar fräcka mästerverk. Varför jag inte går och inhandlar en på direkten, eller varför jag inte avslöjar klockornas ekonomiska värde här och nu? Svaret får lysa med sin frånvaro men ja...vad tror ni!?!

-Jens

 


Kommentarer
Postat av: HP

Min personliga favorit IWC Portuguese Minute Repeater (ref. IW544901) är inte med. Jag är besviken.



Om jag ska vara helt ärlig så är det inte först och främst priset som är problemet med IWCs (och likvärdiga) mest exklusiva klockor, utan tillgången.







2010-05-11 @ 18:49:37
Postat av: Lotta-Potta

Jag tror att det finns en särskild connection mellan I:are och såna här typer av klockor...

2010-05-11 @ 21:29:23
Postat av: Jens

Ledsen att du känner besvikelse HP men den översta klockan är ju snarlik den du drömmer om. Jag såg prislappen på den - $ 94.350 och det är nog ändå ett litet problem även om det är sant som du säger angående tillgången.



Njaa, jag hoppas ändå att det inte finns ett för starkt samband mellan I:are och kvalitetsklockor för det skulle innebära att jag är bara en i mängden och riktigt så känner jag mig inte. Hur som helst så träffade jag två killar på en pub under valborg och de utbildade sig till urmakare och då kom vi in på just IWC klockor - där av inlägget. :-D

2010-05-11 @ 23:24:04
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: SOFIE

jag har en aassss snygg liten praktisk klocka som jag köpte på ur & penn för 150kr de du! varför bloggar du inte om den? :)

2010-05-12 @ 10:57:50
URL: http://somethingblue.blogg.se/
Postat av: Jens

För den vill jag inte ha! Det såg ju ut som att jag hade en farfars-golvklocka på armen, så förbannat stor! ;-)

2010-05-12 @ 12:25:43
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: HP

Det finns förvånansvärt många människor som lägger 1 MSEK på en klocka, vilket kanske kan tyckas konstigt. Ta t.ex. Patek's Nautilus som det är upp till 5 års väntetid på. Det skvallrar om en barnsligt hög efterfrågan.



Beträffande just begreppet kvalitétsklockor, tror jag nog även Seiko, Certina och Tissot passar in. Dessa klocktillverkarna börjar ju på fullt acceptabla nivåer, prismässigt. I detta fall (som "min" Minute repeater) handlar det om extremt hantverk, vilket borgar för det höga priset.



2010-05-12 @ 19:32:27
Postat av: Jens

Det finns ju så klart väldigt många människor med mycket pengar men hur många av dessa skulle inte nöja sig med något annat än en klocka med en 5 årig väntetid på?



Jo men själva tjusningen är ju även med lite dyrare klockor är att alla inte har dem, Seiko, Certina och Tissot är bra klockor men många har dem.

2010-05-13 @ 00:37:18
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: HP

Sant. Jag vet dock inte om orginalitet är det bästa argumentet för att köpa sig en fin klocka. Intresse är nog bättre om man prompt måste motivera sin fåfänga. Rolex tillverkar drygt 1 miljon klockor per år, och jag är ganska säker på att IWC ligger på ca samma volym.



Oris däremot tillverkar ca 150 000... (kanske :))

2010-05-13 @ 15:09:21
Postat av: Jens

Fast Rolex har en sådan nyrik-stämpel så en sådan klocka önskar jag mig inte. Visst ska man inte basera sitt köp av klocka enbart på orginalitet men jag tycker allt att det är en faktor som ändå finns med och väger in.



Tillverkningsvolymerna kan ju ha och göra med efterfrågan också och inte enbart ett strategiskt val för att göra de exklusiva...eller?

2010-05-13 @ 17:39:18
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: HP

Jo, så måste det nog vara. Oris har nog knappast ambitionen att nischa sig exklusivt.



Intressant aspekt med att Rolex symboliserar "nyrika" ideal. Det är svårt att hitta klockor som kvalitetsmässigt håller högre standard, till det priset. Jag skulle tveklöst kunna tänka mig en Sub (16610), utan datum :)



Om man gillar originalitet, kvalité och exklusivitet så är NOMOS helt fantastiska. Bra pris dessutom.

2010-05-14 @ 15:15:57
Postat av: Jens

joojaaa, den rolexen är snygg (har aldrig dock gillat datumglaset på deras klockor).



Vad gäller "nyrik" hypotesen är ju bara en känsla jag har fått, inget jag kan styrka med någon häftig undersökning.

2010-05-15 @ 17:57:39
URL: http://outshinethis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0