48 Laws of Power

Under min tid då jag bodde i Cambridge så läste jag väldigt mycket. Blev stammis på Starbuck's vid marknads torget för de hade så grymma fotöljer som man kunde gräva ner sig i och för att inte tala om lugn, dempad musik i bakgrunden. Så inte så konstigt att jag kunde sitta där en hel lördag när regnet öste ner över den härligt brittiska pittoreska lilla staden. För er som inte besökt Cambridge så rekommenderar jag den staden varmt. Otrolig arkitektur, en studentstad utöver det vanliga. Det känns nästan lite futtigt att gå på Chalmers som har funnits i 180 år när Cambridge University firar 800 års-jubileum i år. Stöddigt!
 
Hur som helst så tänkte tänkte jag dra några citat från favoritboken jag läste under min tid där. Författaren heter Robert Greene och boken 48 Laws of Power och jag gillar den skarpt för sitt ibland härligt arroganta språk och sina otaliga historier rörande faktiska personer som gjorde stor inverkan då och som har stor betydelse även idag.

"Make yourself less accessible and you increase the value of your presence" - R.Greene

"Arm yourself with a little knowledge and your aim improves" - R.Greene

"Absence diminish minor passions and inflames great ones, as the wind douses a candle and fans a fire"
- La Rochefouchauld

"Keep friends for friendship, but work with the skilled and competent" - R.Greene

"It is easier to cope with a bad conscience than with a bad reputation"
- Friedrich Nietzshe

"Fools say that they learn by experience. I prefer to profit by others' experience" - Bismarck

"It is better to be feared than loved. Fear you can control; love, never!"
- Machiavelli

"The essence of deception is distraction. Distracting the people you want to deceive gives you the time and space to do something they won't notice. An act of kindness, generosity or honesty is often the most powerful form of distraction because it disarms other people's suspicions. It turns them into children, eagerly lapping up any kind of affectionate gesture." - R.Greene

Är det inte härliga citat? Så där underbart cyniskt och elakt.

-Jens

 


Kommentarer
Postat av: Peddo-boy

Varför är inte det här sköna citatet med?



"It's all gonna be good in the end. If it's not good, it's not the end" -Unknown



Jag vill verkligen vet vem där där Unknown är!

Jag har googlat hans namn flera gånger men får fan inte fram något vettigt svar! Det kanske är någon polare till någon av dom du har citerat.



Puss

2009-09-04 @ 21:13:54
Postat av: Bjarki!



"It is better to be feared than loved. Fear you can control; love, never!"

- Machiavelli



NIce hehe

2009-09-05 @ 16:20:35
URL: http://bjarki.se/blogg
Postat av: Jens

Härlig pojk den där Machiavelli!

2009-09-05 @ 18:07:22
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: Lotta-potta

Boken har fått flytta med till Linkan, så när allt är på plats kan det nog vara läge att börja läsa den igen :)



PS. Saknar Starbucks-stunderna!

2009-09-07 @ 15:51:31
Postat av: Jens

Ha ha ha, those were the days, that damn good tasting coffe and the Cambridge smell...those were the days indeed.

2009-09-07 @ 21:10:44
URL: http://outshinethis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0