En nära-pappa-upplevelse!

En vän till mig fick en liten knodd för några månader sedan och igår fick jag fick testa på livet som ung förälder när hon bad mig följa med ut på en promenad med barnvagnen.


Vi började med en promenad runt den lilla vattenpölen Tisken strax utanför Falu Centrum. Min vän måste ha stort förtroende för mig då vi efter cirka 60 meters promenad bytte uppgifter. Hon fick istället spatsera tomhänt vid sidan om mig där jag gick med ovana steg bakom en state of the art barnvagn i lätt-aluminium med så klart en "nummerplåt" framtill med knyttets namn.


Lite mer än halvvägs runt vattenspegeln har självförtroendet vuxit och jag känner att jag blivit varm i kläderna. Det tidigare lite hårda MC-greppet som jag fattade till en början har börjat mjukna och jag rör mig med sådan stil och grace att jag själv blir förvånad. Vi får möte av en fotgängare så jag håller lite till vänster, som man ska göra som fotgängare. Vi närmar oss en tjej som låser sin blick på mig och jag gör likadant mot henne och under hela "omkörningen" kollar vi på varandra utan att utbyta en enda hälsningsfras. Min vän säger till mig när vi har passerat - det verkade som ni kände varandra? Ja visst, det kändes så. Jag kände igen henne på något sätt. Då slog det mig att det där var ju en flicka som jag började träffa lite för många år sedan men det blev aldrig något av det. Har inte sett henne sen dess så inte konstigt att hon stirrade på mig när jag kommer sprättandes med en barnvagn framför mig och oförskämt passerar förbi utan att köra det vanliga "vad gör du nu för tiden?".


Efter naturpromenaden tog vi sikte mot stan för en fika och nu snart skulle jag sättas på hård prövning. Men först fick jag uppleva vad uttittad man blir om man är ung, snygg kille i sina bästa år gåendes med en barnvagn innehållandes en några månader gammal bebis. Speciellt alla tanter var nyfikna som saktade in för att ta sig en smygtitt. Nu kom vi till prövningen. Rulltrappa! Jag svalde hårt men kunde ju inte bara banga ur när min vän iakttog varje rörelse jag gjorde. Det hela gick ganska smärtfritt men det behövdes en del teknik för det och lite styrka för att hålla upp barnvagnen framför sig i den rörande trappan.


Väl sittandes på Café Pralin kom nästa prövning, mata lillen med nappflaska. Hungrig som han var högg han tag i flaskan och började tömma innehållet med stor iver. Typ hälften kom väl  runt munnen istället för i så här tänkte jag att när han väl var färdig så hugger jag en servett och tvättar av knodden. Detta måste han ha läst i mina ögon och bestämt sig för att jävlas med mig så innan jag hinner reagera släpper han flaskan och borrar in hela huvudet med nerkladdad mun in i min skjorta. Tack för den! Stort leende sprids över knoddens ansikte och hans enda tand blottas.


Hemgång och nu skulle barnvagnen ner för den förbannade rulltrappan. Jag närmar mig men bestämmer mig för att dra mig ur så jag säger att min vän får ta över. Hon vägrar och ger mig en knuff i ryggen och beordrar mig att jag ska sluta mesa mig. En till knuff i ryggen utdelas och jag rullar ut barnvagnen i trappan med panik i ögonen. Hur gör man nu? Nu ska vi tänka efter, när jag åkte upp så lyfte jag allt uppåt, så nu måste jag...shit allt rör sig! Jag känner att jag inte har någon kontroll så jag börjar gå bakåt och släpar med mig barnvagnen uppåt, som nu lutar lite oroväckande mycket. Men folk har kommit och ställt sig i vägen så nu är det kaos. Min vän griper in och rättar till all oreda som jag har orsakat. Skrattandes berättar hon hur värdelös jag är samtidigt som vi åker ner, ja lite värdelös är jag nog ändå. Väl nedkomna, oskadda, känner jag av adrenalinet som har börjats pumpa runt i min kropp.


Nä, barn får det väntas med ett tag till, jag är inte redo. I alla fall långt ifrån redo för barnvagnar och rulltrappor. Cred till de som kan!


-Jens  


Kommentarer
Postat av: Matilda

haha! skrattade gott när jag läste. Du är grymt duktig på att skriva intressant och du fångar mig som läsare. Var t o m tvungen att berätta om din upplevelse för min mor - cred till dig! =D

2009-05-14 @ 00:23:05
URL: http://kanadabloggen.blogspot.com
Postat av: Jens

ha ha, vad roligt att du fann nöje i mina strapatser ;-) Var in och kikade på din blogg nu och ser att du är på väg hem mot sverige igen. Hoppas och tror att vi ses i gbg till hösten igen då?



Trevlig resa och välkommen hem.

2009-05-14 @ 00:27:42
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: Bjarki!

haha du får nog vänta lite med att bli far, men om du förbereder dig lite så blir det nog en bra "pappajens"



ny bloggadress by the way =);)

2009-05-15 @ 01:53:19
URL: http://bjarki.se/blogg/
Postat av: Em

hej.. :) va sött du skrivit om lilla Elias..

Du är ju praktiskt taget pappa nu!

2009-08-25 @ 21:24:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0