Irland på fyra dagar!

Hemma igen efter min Irlands resa som innehåller allt från toaletter som går i baklås, whiskey museum och live musik på Irlands smågator.


Jag kom fram till Dublin lördagen den 23 maj, efter ett flygbyte i sommarvarma Frankfurt, och tog bussen från ett något kyligare Dublin fram till Athlone där min bror bor och jobbar för tillfället. Vi tog en sen middag hemma hos honom men sen straight to business - puben! I den lilla pittoreska staden på cirka 17 000 invånare finns nämligen Irlands äldsta pub, Seans Bar, som härstammar från 900-talet. Härlig pub inredd i lite sjömans tema.


Första dagen spenderades i Athlone med inhandlande av en snygg skjorta, en halsduk och ett par solglasögon. Lite utforskning av närområdet alltså. På kvällen blev det Seans Bar igen för att sedan gå vidare till utestället Q. Olyckligtvis lyckades jag beställa alkoholfri öl genom att peka på en flaska som såg vettig ut. Detta dödade det klimax som jag och min bror uppnått så vi gick hem för att sova.


Dag två började lite spännande med att en trött Jens lyckas bryta av toalettnyckeln efter att morgonens aktiviteter avslutats i badrummet. Så där sitter man nu inlåst i ett solitt badrum utan ett enda fönster som flyktväg. Suckandes gnuggar jag ögonen efter att ha i tio minuter försökt pilla ut ena nyckelhalvan som sitter kvar i låset. MacGauyver-förberedd som man är så tar jag fram min fickkniv från necessären och lyckas slå ut gångjärnssprintarna på mindre än 15 minuter var efter min bror kan befria mig genom att slå in dörren från utsidan. Tadaaa! Jens Houdini är redo för dagens utflykt till västkusten, Galway - Irlands Båstad. En mysig hamnstad där det för stunden råkade vara Volvo Ocean Race vilket resulterade i mycket båtar och folk. Vid några pubar fanns det musiker som satt och spelade irländsk musik med fiol, gitarr, säckpipa etc. Stämningen var på topp!


Under tisdagen så tog jag och brorsan en joggingtur ut på landet bort till en liten strand. Min ovana i ett par springskor visade sig på vägen hem då mitt knä gav upp och sa att bara idioter springer på asfalt. Jag kunde inte mer än att hålla med när jag haltade hem till duschen. Efter en pannkakslunch var vi tvungna att springa igen, till bussen den här gången för att hinna iväg till den lilla orten Kilbeggen och gå på ett whiskeymuseum. Det blev en whiskey och en pint öl innan vi tog bussen hem igen.


Dag fyra med strålande väder spenderades i Dublin där vi började med att gå på Body Exhibition (riktiga människokroppar som man skalat och skurit i som man ställer ut). Det var väldigt fascinerande! Sedan en shopping vända där jag köpte en sjukt snygg svart jacka på Zara. Resan börjar närma sig fulländning nu. Vi avslutade dagen med gå på riktigt bra restaurang, Alfie. Rekommenderas varmt för Dublin besökare. Innan sovdags gjordes två pubbesök var av ett var på Dublins kanske minsta pub. På sista puben möte vi en trevlig snubbe som var förkrossad över att Man U. förlorade mot Barca i finalen. Han tröstade sig genom att tala ut vid vårt bord samt tömma brorsans pint med Guinness innan han gick vidare i natten. Vi bara skrattade och tog oss hem till vandrarhemmet för att sova och görs sig redo för hemfärd dagen därpå.


-Jens  

Kommentarer
Postat av: emil

dask dask

2009-06-02 @ 14:40:22
URL: http://iminireland.blogg.se/
Postat av: Jens

ha ha ha...ja, jag lämnade den delen utanför i den här texten...tycker att vi ska glömma det där

2009-06-02 @ 19:16:42
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag tycker att den delen borde få ett helt eget inlägg!!!

2009-06-03 @ 00:02:43
URL: http://lifeofjojo.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ha ha ha...nej tyst nu Johanna, tycker att vi nöjer oss med att vi vet ;-)



Lägg märke till hur vi har fint väder på våra bilder...hur var din Irlandsresa (med sarkasm i rösten he he he)

2009-06-03 @ 09:58:40
Postat av: emil

du lämnade ute den delen med vistelsen på avalon också...host host harkel

2009-06-03 @ 12:54:14
URL: http://iminireland.blogg.se/
Postat av: Jens

Man behöver inte ta upp alla störningsmoment under resan...

2009-06-03 @ 19:12:05
URL: http://outshinethis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0