Dåligt Allmänbildad? Jag har lösningen!

Hur mycket känner du till om Bofors-affären, Trustor-härvan eller Norrmalmtorgsdramat? Har du någonsin hört talas om Stig Bergling, Fermenta, eller Catrine da Costa? Kom igen nu! Neurosedynkatastrofen, DC 3:an eller IB-affären?

Ingen fara, jag var inte så påläst heller. När jag försökte komma på ett effektivt sätt att döda tiden på det monotona jobbet i Oslo så blev P3:s dokumentärer lösningen. Riktigt intressant och ju fler dokumentärer man plöjde igenom under arbetsdagarna desto snabbare seglade arbetstimmarna iväg. Ju fler dokumentärer man lyssnade på desto mer insåg man vilken otrolig dålig koll man har på nutidshistoria (som i det här fallet rör historia inom Sveriges gränser).

Idag gjorde jag min sista dag på jobbet och jag kan räkna till 45 stycken avverkade dokumentärer under min tid här. De flesta berör svensk kriminalhistoria men du kan även förkovra dig inom ”ämnena” IT-bubblan, främlingsfientliga partier i Europaparlamentet eller katastrofen i Tjernobyl.

Visste ni till exempel att:

  • i september 1972 råkade Sverige ut för sin första och hittills enda flygplanskapning av ett inrikesplan som skulle gå mellan Göteborg och Stockholm?
  • i 40 år utfördes tvångssteriliseringar med stöd av den steriliseringslag som infördes i mitten av trettiotalet. Folk kunde bli steriliserade på grund av att man ansåg att de var sinnesslöa.
  • en systematisk vapensmuggling från Bofors ut till länder i krig, vilket är emot svenska principer och svensk lagstiftning, utfördes under början av 80-talet.

Alltså: P3-dokumentärer, good for you!

Snart tillbaka i Sverige igen och då kommer jag bättra på kontinuiteten på mina blogginlägg, true story!

-Jens


Kommentarer
Postat av: Richard

Allmänbildning är en typisk bieffekt som ett monotont jobb kan ge. Hur länge diagnosen allmänbildad håller i sig återstår dock att se. Jag skulle rekommendera dig att hålla dig borta från situationer där du tvingas utföra repetitiva uppgifter, särskilt om situationen involverar en radio inställd på P3. Gå t.ex. inte in på gymmet om de spelar P3.



I vilket fall som helst - hur mycket det än smärtar mig - så tror jag att jag måste utnämna dig till officiellt allmänt allmänbildad.



För övrigt tycker jag att det är härligt att du är tillbaka till dina gamla jag och bloggar lite igen. :)



Kanske ett litet inlägg om vad Göteborg har att erbjuda (förutom tåget till Stockholm) vore kul?

2009-08-14 @ 22:43:24
Postat av: Jens

Officiellt utnämnd som "allmänt allmänbildad"...det är inte många som kan sätta upp det certifikatet på väggen i hemmet. Jag blir rörd till tårar av denna djupa medkänsla och acceptans jag finner i din kommentar.



Vad Göteborg har att erbjuda kan få bli ett senare inlägg när jag flyttar tillbaka dit. Drar hem från Oslo imorgon och blir hemma i Falun i en vecka innan flyttlasset tar mig söderut.



Ciao

2009-08-15 @ 14:24:00
URL: http://outshinethis.blogg.se/
Postat av: Bjarki!

blogginlägg +1

2009-08-17 @ 15:59:02
URL: http://bjarki.se/blogg/
Postat av: Nikki

Men lilla gubben... du ska ju inte tro på allt du hör och läser har ja ju sagt ;) Alla vet att P3 är en sossekanal! Iof delar du ju med dig och vill att alla ska vara med här så egentligen inget fel i det!



Dude! Sista dagen på ekrheim imorrn... jag ska gömma crazyeyes sälklubba :)



Saknar din tunga andning när du sover!

Pöss

2009-08-20 @ 20:07:26
Postat av: Loppan

Varför ser man alltid till att sitta i bilen för att åka långt på söndagskvällar? Varför är jag så OOOOTTTROOOOOLLLIGGGT allmänbildad?

Fråga P3...

2009-09-24 @ 13:56:02
URL: http://www.nappen121.blogspot.com
Postat av: Jens

För att du lyssnar på p3 i svampskogen...kanske?

2009-09-25 @ 20:37:39
URL: http://outshinethis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0